5 съвета за по-безопасно онлайн пазаруване

08 ноември 2014

Коледните и Новогодишните празници вече буквално „чукат на вратата“ и макар да сме в началото на ноември, добре е още от сега да помислим за подаръците. С развитието на онлайн пазаруването, това е още дори още по-лесно и удобно. Но това съвсем не означава, че е по-безопасно. Напротив, рискът да попаднете на фалшиви търговци при пазаруване по интернет е в пъти по-голям и често може не само да пратите за нещо, а да получите друго или нищо, но и да се разделите с част от парите в банковата си сметка. Редица сайтове са създадени специално с целта да откраднат данните на картата ви, а ако пазарувате „по-много“ още няколко малки покупки или транзакции лесно могат да останат незабелязани. Ето защо от ESET България са ни подготвили 5 съвета за безопасно пазаруване в интернет.  Ако ги спазвате, опасността недобросъвестни търговци да получат достъп до данните ви значително намалява.

1. Следете банковата си сметка. Повечето банки и финансови институции горещо препоръчват на потребителите си да следят внимателно движенията по банковите си сметки ако не непрекъснато, то поне често. Особено, когато пазаруването е активно и има шанс някоя транзакция да потъне измежду множеството. Има различни начини, по които може бързо и лесно да разберете какви движения се извършват по сметката ви – онлайн банкиране, SMS известяване, телефонно обаждане от банката, приложения за смартфон и др . Използвай ги поне веднъж на няколко дни.

2. При най-малкото подозрение, че от картата ви са теглени пари или, че сте я въвели във фалшив онлайн портал за плащане, действайте. Една от големите грешки на хората, измамени при разплащане онлайн, е, че са прекалено доверчиви. Привлечени от „изгодни“ оферти в интернет , те често се подлъгват и поръчват от подозрителни търговци. Обикновено, малко след покупката, потребителите си отварят очите и виждат, че съвсем не е невъзможно сами да са се вкарали в капана на някой измамник. Малко от тях обаче предприемат конкретни действия. Нашият съвет е да не чакате да се случи необратимото, а да действате мигновено и да блокирате картата си. Смяната на пластиката отнема между 3 и 5 работни дни, но поне ще бъдете спокойни, че с картата ви няма да бъдат извършвани други плащания.

3. Защитете устройствата, от които пазарувате. Всяко едно устройство, което е свързано към интернет е изложено на потенциална опасност от зараза с вирус или друг зловреден код. Понякога, заразата е факт доста преди засегнатият потребител изобщо да заподозре за нея. В точния момент обаче, зловредният код се активира, краде личните и банкови данни на жертвата си и ги изпраща на автора на съответния вирус. Това е само една от многото причини да е абсолютно задължително устройството, от което банкирате и пазарувате онлайн , да разполага с надеждна лицензирана антивирусна програма, която да го защитава от подобни зарази.

Физическата защита на устройствата също е важна, в случай че бъдат откраднати. Използвайте пароли, PIN кодове или дори шаблони за движение на пръста по дисплея за заключване на устройството.

4. Проверете дали онлайн транзакциите са сигурни. Когато сте в процес на поръчка в даден онлайн магазин, проверете дали той използва SSL – глобален стандарт за сигурни транзакции. Има няколко начина, по които може да проверите това. Първо, интернет адресът трябва да започва с https://, а не със стандартното http. Доста вероятно е защитеният магазин да има и ключ в полето за изписване на адреса, символизиращ, че транзакцията ще бъде криптирана.

Друг относително лесен начин да проверите онлайн търговеца е просто да напишеш името му в някоя търсачка като Google, последвано от ключова дума като “fraud” (измама) или scam. Много често измамните сайтове не са от вчера, а много потребители са сигнализирали за евентуални проблеми по форуми и дискусии в мрежата.

5. Бъдете подготвени и внимателни. Картовите и онлайн разплащания ни дават удобство и сигурност, но както всичко останало – употребата им крие своите рискове. По тази причина е добре да сте подготвени в случай на измама. Трябва да знаете на кой да се обадите – полицията, банковата институция или специалист по сигурността. Сменяйте PIN кодовете и паролите си редовно, а при възможност използвайте и двустепенна оторизация. Не се подлъгвайте по подозрително „атрактивни“ предложения в мрежата и търговци, които изглеждат съмнително.

източник: ESET България
снимка: suturi.com

Ако сте харесали сайта ни, станете наш приятел във Facebook, за да получавате винаги нова и актуална информация.

Сподели статията в:

Още по темата

Остави своя коментар през Facebook

Публикувайте коментар

Харесвай тази страница :)